יום שני, 10 באוקטובר 2011

זה יכול לקרות לכולם: אי שליטה בסוגרים ומה ניתן לעשות בנדון

כל אחד מאיתנו מפתח עם השנים הרגלים שונים ותחביבים. כמובן שככל שאנחנו מתקדמים בגילאים יש דברים שאנחנו מפסיקים לעשות בשל אובדן עניין ודברים אחרים שאנחנו מפסיקים לעשות כיוון שאיננו יכולים להמשיך לבצע אותם. לעתים רבות מבוגרים הסובלים מבעיות של אי שליטה על הסוגרים מעדיפים לוותר על פעילויות רבות שהם היו יכולים להמשיך לעשות, רק כדי למנוע "תקריות מביכות" שכאלה. אולם, אין צורך שכך יהיה. יש כמה דברים שחשוב להבין על אי שליטה בסוגרים והטיפול בהם שיעזרו לכם להמשיך לתפקד ולעשות את כל הדברים שאתם אוהבים, כמו שאתם אוהבים וכמה שאתם אוהבים.


סוגי אי שליטה בסוגרים והגורמים להם

בעיית אי שליטה בסוגרים אצל נשים או מבוגרים בכלל היא בעייה מאוד נפוצה. כך למשל נתונים סטטיסטיים שפורסמו מראים כי אחד מכל שלושה מבוגרים סובלים מבעיות של בריחת שתן. ציינו לעיל את הנשים, משום שנשים הן יותר פגיעות לסוג זה של בעיות: עקב הריונות או גיל המעבר אשר גורמים לירידה בתפקוד וביעילות של הסוגרים, אולם לא מדובר בתופעה נשית בלבד. מבוגרים רבים סובלים מתופעות של אי שליטה על הסוגרים מסיבות מגוונות.

ישנם ארבעה סוגים עיקריים של אי שליטה בסוגרים והם: אובדן שליטה בסוגרים עקב דחף בלתי נשלט; אובדן שליטה בסוגרים עקב מאמץ או לחץ; אובדן שליטה בסוגרים עקב מלאות יתר; ואובדן שליטה בסוגרים עקב ירידה בתפקוד, מגבלה פיזית או קוגניטיבית.

ונתחיל מהסוף: אנשים בעלי מוגבלויות (בין אם עקב תאונה או לא), עלולים לסבול לפעמים מבעיות בשליטה בסוגרים. אי שליטה על הסוגרים במצב זה בדרך כלל לא ניתנת לטיפול, במיוחד ככל שהפגיעה הפיזית איננה ניתנת לטיפול. משמעות המצב הוא כי מערכת השתן והמעי פועלות בצורה טובה ותקינה, אולם המגבלה הפיזית או הקוגניטיבית מונעת מאיתנו את השליטה על הסוגרים. תופעת אי שליטה על הסוגרים עקב ירידה בתפקוד היא אמנם עניין שקורה עם הגיל בדרך כלל, אולם היא איננה הסיבה הנפוצה ביותר של אי שליטה בסוגרים אצל מבוגרים. הירידה בתפקוד של הגוף היא כלל מערכתית ומגיעה לכל המערכות, כולל מערכות המעי והשתן. במצב זה ניתן לפעמים להיעזר בתרופות ולעתים גם בהתערבות כירורגית כדי לשפר את המצב.
תופעת אי שליטה על הסוגרים עקב מאמץ היא תופעה של בריחת שתן, למשל, כאשר הגוף מבצע מאמץ גדול במיוחד, כאשר מרימים משקל כבד, מתכופפים, מתעטשים וכיוצא באלו. הלחץ המופעל על הגוף בשילוב עם תפקוד ירוד של הסוגרים מביא פעמים רבות לבריחת שתן. בדרך כלל סוג זה של אי שליטה בסוגרים נגרם כתוצאה מבעיות של אובדן תחושה או בעיות נוירולוגיות ומכאניות בסוגרים. חשוב מאוד לאבחן את הגורם המדויק לנושא, כי חסימה הרי יכולה להיגרם גם כתוצאה מגידול סרטני וכו'. ישנם טיפולים רבים בהתאם לגורם המדויק של התופעה אשר יכולים לסייע בפתרון הבעיה.

הסוג הנפוץ ביותר של אי שליטה על הסוגרים הוא זה הנגרם כתוצאה מדחף בלתי נשלט להתפנות. ברוב המקרים של אי שליטה על הסוגרים אצל מבוגרים מדובר בדחף מהיר ובלתי נשלט שמורגש אצל אדם. דחף זה יכול להיות מורגש גם במצבים בהם שלפוחית השתן או המעי ריקים ובדרך כלל אדם שנתקף בדחף כזה לא יספיק להגיע אל השירותים בזמן.

ללא קשר לגורם לבעיית אי השליטה בסוגרים, חשוב לזכור כי באמצעות חיתולים למבוגרים תוכלו להמשיך את שגרת חייכם ולעשות את כל מה שאתם רוצים ואיך שאתם רוצים את זה. כל מה שאתם צריכים הוא לא להתבייש ולחפש את המוצר המתאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה