יום שלישי, 11 באוקטובר 2011

על דליפת שתן – לא נעים אבל לפעמים זה קורה

בין התופעות והשינויים הרבים שעוברים על הגוף באופן טבעי וכמובן גם כתוצאה ממחלות שונות המגיעות עם ההתקדמות בסולם הגילאים, ישנה תופעה נפוצה למדי אשר איננה זוכה להתייחסות הראויה. אנחנו מדברים כמובן על דליפת שתן בקרב מבוגרים. המדובר בבעייה נפוצה הפוגעת ברבים מאיתנו. אולם אין משמעות הדבר כי צריך להסתגר ולהימנע ממגע עם החברה, גם אם אתם סובלים מתופעת בריחת שתן. נשים יותר פגיעות לתופעות אלה, אך אין מדובר בתופעה נשית בלבד וגם גברים, פעמים רבות סובלים מתופעת דליפת שתן ללא שליטתם.


סוגי דליפת שתן והגורמים להם

לא כל דליפת שתן דומה לרעתה וישנם גורמים שונים לתופעות בריחת השתן השונות. את סוגי בריחת השתן (נשים או גברים), ניתן לחלק למספר סוגים עיקריים: בריחת שתן במאמץ, בריחת שתן מדחף, בריחת שתן עקב "מלאות יתר" של שלפוחית השתן ובריחת שתן עקב אי שליטה בסוגרים. כל אחד מסוגים אל של דליפת שתן יכול לנבוע מסיבות שונות והטיפול בכל אחד מהמקרים יכול להיות שונה, אולם עדיין – אצל כולם – כדי למנוע מצבים מביכים ופגיעה בשגרת החיים מומלץ להיעזר בחיתולים למבוגרים, במידה ובגזרה הנכונים.

 

על דליפת שתן במאמץ

סוג זה של דליפת שתן מתייחס לאותם מצבים בהם בעקבות מאמץ מסוים של הגוף: התעטשות, התכופפות, קפיצה, ריצה וכו' נגרמת בריחת שתן. נשים כאמור, הן פגיעות יותר, אולם לא כל דליפת שתן במאמץ מעידה על בעיה בתפקוד או על בעייה של דליפת שתן. גורם זה הוא נפוץ או יותר במקרים של בריחת שתן נשים מאשר גברים והוא נובע פעמים רבות כתוצאה מהתרופפות הסוגרים ושרירי האגן כתוצאה מלידות או גיל המעבר.
דליפת שתן במאמץ היא כשליש מכלל סוגי דליפת השתן בקרב המבוגרים. כאמור, הגורמים העיקריים לדליפת שתן במאמץ הוא החלשות השרירים התומכים באיברי האגן וגם תופעות אחרות הקשורות בגיל, כגון בעיות בפרוסטטה אצל גברים והיחלשות באיברי המין הפנימייים כגון הרחם בתופעות בריחת שתן נשים – הנזקים האלה אשר נגרמים לפעמים עם הגיל, גורמים לבריחת השתן בזמן המאמץ.

 

הסוג הנפוץ: דליפת שתן מתוך דחף

הסוג הנפוץ ביותר של דליפת שתן הוא סוג זה. מדובר במצבים, כאמור, בהם האדם מרגיש לחץ דחף חזק ופתאומי להתפנות גם במצבים בהם המעי או שלפוחית השתן אינם מלאים. עוד כאמור, פעמים רבות סוג זה נגרם כתוצאה מדלקות בדרכי השתן, אשר הופכות בעצמן לשכיחות יותר ככל שמתקדמים בגיל. הגורם העומד מאחורי סוג זה של בריחת שתן הוא ירידה בגמישות של האיברים הפנימיים עם ההתבגרות והתקמות הגיל. מלבד בעיות אלה, כמובן, דליפת שתן כזאת יכולה להיגרם גם כתוצאה מפגיעות נוירולוגיות כמו שבץ ופגיעות בעמוד השדרה. כיוון שכאמור, בדרך כלל, מדובר בסמפטום של בעיה אחרת – חשוב מאוד לאבחן את הגורם לדליפת השתן, כדי להבטיח שמטפלים בבעיות ולמנוע סיבוכים.

 

דליפת שתן עקב מלאות השלפוחית

מדובר במצבים קלים יחסית, בהם יש דליפת שתן מעטה, ונגרם לעתים טפטוף קבוע של שתן בכמויות קטנות. הגורמים לדליפת שתן כזאת יכולים להיות אותם הגורמים שנאמרו לעיל, ומצטרפים אליהם גם גורמים נוספים כגון גדילת הפרוסטטה אצל גברים, קריסת הרחם אצל נשים ואף חסימות פיזיות (מכאניות) בשלפוחית, אשר אינן מאפשרות זרימה חפשית של השתן.

 

דליפת שתן עקב ירידה בתפקוד הסוגרים

מדובר באי שליטה בסוגרים עקב פגיעה מגבלה פיזית או הפרעה קוגניטיבית. המצב הוא כזה בו רוב מערכת השתן והמעיים מתפקדים באופן תקין, אולם משהו אחר מונע מאיתנו את השליטה בהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה