יום ראשון, 10 ביולי 2011

הדרכים השונות להתמודדות במקרים של אי שליטה בסוגרים

פעמים רבות משויכת תופעת אי שליטה בסוגרים לחלק מתהליך הזקנה, עד כדי מצבים של אי שליטה בגוף, הבאים לידי ביטוי בתופעה זו. אולם, תופעת אי שליטה על הסוגרים איננה בהכרח קשורה אך ורק לגיל המבוגר ולהזדקנות כי אם גם לבעיות רפואיות שונות. כך או כך, בין אם בגלל הזקנה ובין אם כתוצאה מסיבות אחרות, תופעת אי שליטה בסוגרים מביאה בעקבותיה תחושה של מבוכה, תסכול ופעמים רבות גם הימנעות מהשגרה, אליה היו רגילים קודם לכן. אם כן, מה מאפייניה של תופעה זו וכיצד ניתן לטפל בה?

מאפייני התופעה השונים

תופעת אי שליטה על הסוגרים שכיחה במיוחד בקרב מבוגרים, נשים וגברים כאחד, אולם עלולה להיגרם גם כתוצאה ממחלות עצביות שונות, ניוון שרירים או אף כתוצאה מניתוח או תאונה. נשים אחרי לידה יכולות לסבול מתופעה של אי שליטה על הסוגרים, אולם תהיה הסיבה אשר תהיה, במרבית המקרים תופעת אי שליטה בסוגרים זו ניתנת לטיפול ואיננה מצריכה התערבות פולשנית מורכבת.

הדרכים השונות לטיפול

דרכי הטיפול בתופעת אי שליטה על הסוגרים רבות ומגוון, כשם שהסיבות לתופעה מגוונות גם כן. כדי ליהנות מטיפול אפקטיבי, נדרשת התאמתו המדויקת הן למטופל והן לסיבה ממנה סובל מתופעה זו. במקרים בהם נגרמת תופעת אי שליטה בסוגרים כתוצאה מיציאות תכופות ורבות, למשל, ניתן לטפל באמצעות תרופות. במקרים שתופעה זו באה לידי ביטוי דווקא בעצירות, שינוי תזונתי יכול לעזור ולהועיל. במקרים אחרים, נגרמת תופעה זו כתוצאה מפגיעה בשרירי פי הטבעת, מהיריון למשל, או אף מתאונה. במצבים אלה, פתרונות כמו חיזוק השרירים באמצעות תרגילים מיוחדים או ביופידבק, מאפשרים להתגבר על התופעה. אלה הנמנעים מלגשת להיוועצות בגורם רפואי מוסמך, חשוב שידעו כי קיימות אפשרויות רבות לטיפול, העוזרות בהחלמה או בהתמודדות איתה ומשפרות את איכות החיים באופן משמעותי.

אי שליטה בסוגרים – כיצד ניתן להימנע מתופעה זו?

קיימות כמה דרכים להימנע מתופעת אי שליטה בסוגרים או להקל עליה. רבים, ובמיוחד בגלל מבוכה רבה, בוחרים שלא לפנות לגורמים מקצועיים לצורך איתור מקור הבעיה ומתן טיפול הולם ואף מתקשים לברר אודות מוצרי ספיגה שיכולים להקל מעט את המבוכה. אולם, לעיתים, באמצעים פשוטים או פתרונות מהירים ניתן להתגבר עליה ובכך למנוע סבל של שנים. על פי מחקרים רבים שנעשו, נמצא כי עישון וכן משקל עודף מגבירים את הסיכוי למקרים של אי שליטה בסוגרים או אף בעיות בדרכי השתן. בנוסף, נמצא גם כי שתיית אלכוהול וכן צריכת קופאין בכמויות גבוהות, עלולה להגביר את התופעה. ולכן, וכדי להימנע ממנה, מומלץ להפחית בכמות האלכוהול והקפאין, לרדת במשקל וכן להימנע מעישון. בנוסף, מומלץ לשתות מים במהלך היום, להקפיד על אכילת סיבים תזונתיים (אותם ניתן למצוא בפירות, ירקות וכן קטניות), העוזרים במניעת עצירות, המהווה פעמים רבות הסיבה לתופעה, וכן להימנע מלהתאפק מלגשת לשירותים במשך זמן רב. במידה ומדובר בנשים לאחר לידה, מומלץ לבצע תרגילים לצורך חיזוק רצפת האגן. בנוסף, במידה ומתגלה התופעה, מומלץ לפנות לגורם רפואי כמה שיותר מוקדם.

איתור הטיפול הנכון בדרך להחלמה מלאה

כאמור, קיימות כמה דרכים להתמודד עם תופעת אי שליטה בסוגרים. דרכים אלו מתאימות למגוון של סיבות שונות ומאפשרות לרבים להחלים באופן מלא מתופעה זו. איתור הטיפול בהקדם וכן התמודדות בעזרתם של מומחים בתחום, יחד עם בני המשפחה, עוזרים להתגבר על התחושות הקשות, הבאות בעקבותיה וכן על האופן בו היא באה לידי ביטוי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה