יום רביעי, 27 ביוני 2012

חיתולים למבוגרים- התופעות ודרכי ההתמודדות




הזדקנות טומנת בחובה תופעות גופניות שונות. רובן אינן סימפטיות, אלם אין ספק כי בריחת שתן כרוכה באי נעימות ותחושות קשות של המבוגר. לצד הטיפול שיאפשר לו לחיות עם בריחת השתן בכבוד, חשוב לא להזניח את הפן הרגשי, מאחר והתחושות הן כאמור, קשות, טעונות, וכרוכות במבוכה רבה. בריחת שתן מתבטאת באופנים שונים, והיא עשויה להיות חלקית או מלאה.

סיבות בעטיין נגרמת בריחת שתן אצל מבוגרים

שליש מאוכלוסיית המבוגרים בישראל סובל מבריחת שתן. אצל נשים התופעה שכיחה יותר מאשר בקרב גברים. לתופעה סיבות רבות, ובעוד שאצל אחד היא יכולה להתבטא בטפטוף אקראי, אצל אחרים באה בריחת שתן לידי ביטוי באי שליטה על הסוגרים באופן מוחלט, ומתן שתן מלא, בתדירות גבוהה.
בריחת שתן נגרמת ממגוון אירועים ומצבים רפואיים:
-          הריון- מחליש בקרב נשים את שרירי רצפת האגן
-          ניתוח קיסרי- פוגע בשרירי הבטן
-          פגיעה בדרכי השתן
-          פגיעה במערכת העצבים
-          היחלשות שלפוחית השתן
-          נטילת תרופות הגורמות להשתנה מוגברת
-          מחלת האלצהיימר- מחלה זו, הגורמת לאבדן הזכרון והבלבול, המבוגר לא זוכר שעליו ללכת לשירותים, כפי שאינו זוכר אם אכל, שתה, אם קר לו או חם לו.
-          ועוד.

התמודדות המבוגר עם בריחת שתן

מבוגרים רבים חווים תחושות קשות, עד בושה עמוקה כשמתברר להם חוסר היכולת שלהם לשלוט על הסוגרים. הם עלולים להסתגר ולהתבודד, או אפילו לשקוע בדכאון עמוק. אחרים מנסים להסוות את עובדת בריחת השתן ו"לטשטש עקבות". בשל הבושה והתסכול הרב שהם חווים, הם עשויים להיות גם אגרסיביים כלפי הסביבה הקרובה, בני משפחה וחברים. אם עסקו בפעילות כל שהיא לפנסיונרים, יש סיכוי גבוה שיפרשו ממנה.
על הצעירים מוטלת האחריות לא רק למצוא פתרונות כמו חיתולים למבוגרים, שיסייעו בתופעות בריחת שתן, אלא בעיקר לחזק את בטחונו העצמי של המבוגר, לדבר אל ליבו, להסביר לו את ערכו, ולשתף אותו בפתרונות המוצעים.
במקרים קלים של טפטוף או בריחת שתן אקראית, ניתן לטפל בכך נקודתית, כמו למשל להזכיר למבוגר לגשת לשירותים כל שעה או חצי שעה. ישנן גם תרופות מעכבות, המסייעות לשליטה על שלפוחית השתן. אולם, ישנם מקרים בהם בריחת השתן היא אבסולוטית, ללא כל יכולת לשלוט על הסוגרים, ומתרחשת גם במהלך שנת הלילה. במקרים כאלו, ובמיוחד בלילה, הפתרון המוצע הוא אכן, חיתולים למבוגרים.
גם אם קיימים פתרונות נוספים כגון ניתוח כירורגי, שינוי מינון התרופות וסוגן, או פיזיותרפיה לחיזוק שרירי האגן, עדיין, פתרונות אלו אינם מידיים, ועדיין נותר הצורך למענה מיידי של בריחת שתן. כאן נכנסים לתמונה חיתולים למבוגרים, שתפקידם לספוג את השתן, ולמנוע מצבי מבוכה, או חוסר היגיינה, כמו בשעות הלילה הארוכות.

חיתולים למבוגרים- שומרים על איכות החיים

ברגע שהמבוגר מבין כי מדובר בתופעה שכיחה בקרב מבוגרים, והדימוי העצמי שלו, יחד עם האגו שנפגע קשות, מתחזקים על ידי בני משפחה, הרופא המטפל, או גורם מקצועי אחר, והוא מסכים לפתרון של חיתולים למבוגרים, הוא ירגיש כי קיבל את חייו בחזרה: אין עליו להסתגר יותר בביתו, הוא שומר על כבודו, יכול להמשיך בשגרת חייו, ללא מבוכות וחששות, ופשוט לשפר את איכות חייו שנפגעה מאז שהתחילה בריחת השתן אצלו.
חיתולים למבוגרים, ממש כמו בקרב פעוטות, הם בעלי כושר ספיגה מעולה, נוחים ללבישה, ומגיעים במידות שונות, בהתאם לגודל המטופל, ולמינו. הם לא נראים לעין, כלומר, ניתן לצאת מהבית ולהפגש עם אנשים, ולהמשיך בשגרת החיים הרגילה, מבלי שהסביבה תהיה מודעת לעובדה כי למבוגר שלמולם יש חיתולים למבוגרים.



תגובה 1:

  1. חיתולים למבוגרים הוא אחד המוצרים שעוזרים הכי טוב להתמודדות עם התופעה

    השבמחק